menu

Empowering ur Bahasa Kedah



New words will update later!
Certain2 bahasa yg belom diterokai sebilangan warga kota terhadap bahasa Kedah.
Sepertimana yg kita tahu,bahasa kedah banyak menggunakan perkataan yg biasa kita gunakan dan banyak bahasa omputih ttp selalu di shortformkan,terutama pada sebilangan warga tua.
Selain tu jgak,sebilangan perkataan (bukan kesemuanya) yg berakhir dengan huruf" R " akan ditukar kepada "Q".Dan yg berakhir dengan "G" akan dibuang "G" nya.So dalam mempelajari bahasa kedah dengan lebih pure, saya akan membahagikan kepada 2 bahagian iaitu:
Kedah Tua (Drp org Tua²)
Kedah Muda(Drp org Muda²)


Short Cut
Mai : Mari
Mai kit : Mai sikit.
Wak ah : Bawak Ah.
Bli len : Beli lain (Bukan Bolilin).
Pi na : Pi mana?
Tang na : kat mana
Hat na? : yang mana?

Perkataan yg Diganda²kan
1. Tawaq hebiaq = tawar yg sangat².
2. Basah Lokoih = basah lencun.
3. Guling karak = guling banyak kali.
4. Panaih Lit2 = Panas giler.
5. Kedekut piang = kedekut tahap gaban.
6. Kedekut taik hidung masin = kedekut yg tahap gaban lvl 2.
7. Manih meleceh = manis giler².

8. Heqhot petot = senget giler
9. Bodo piang = bodo tahap sgt².
10.Peluh beceqau = peluh gila2

Kosa Kata

1. Hang = u/kamu/me/awak

2. Depa = mereka

Kedah Tua
A
ayaq = air
awat = nape?

B
bah = banjir
baloq Liat = Penyegan/ pemalas
belemoih = comot
barua = kuli
bangsat = kaki jalan
berkelon = banyak (asap yg banyak_

C
ceroi = slalunya kat air la.(air milo yg kurang susu + milo)
ciwi = syg dekat brg yg baru beli...
ceqhok = simbah / hulu
cabai = cili
camca = sudu
ceqhin = lebih kurang mcm takut jgak la.(bulu roma menegak)
cemuih = bosan
contiang = conteng
ceme = free/ luka
celapak = kalut

E

F

G
gon = bukit
gerek = Basikal
gulai = kari
gostan = reverse

H
hawin = Baling menggunakan 2 belah tgn.
hawaq = sejenis penyakit yg hnya terdapat pd ayam.
huduh = hodoh
haqhu = haru biru
heqhot = senget
hingaq = bising
huqhong = mengerumuni.crowded

I
Ikan temenung = ikan kembong
Ikan qhuan = ikan haruan
Ikan keli = ikan parit
Ikan kaqhin = ikan laga

J
jelan = jelir
jeqheluih = jerlus
jeqhemen = remuk yg teruk(slalunya kt muka)
junuih = gemok

K
kawaq = pencuri
Koi² = Semakin
ketegaq = degil
kejan = memaksa
kalih = toleh keblakang
kelih = nampak
kelepiaq = mengibas
kutey = cubit

L
Luak = berkurang
Lut = tembus
Loncat = lompat
loklaq = xcermat kot.He3
Lingkop = rosak/ jahanam

M
market = pasar
menyoqok = sarapan
meqhoson = berselerak
meqhap = merengek
meqheben = ngada²
mengai = memancin
meqhela = gedik
meliu = on da way nak menugai la.
menugai = muak/loya
meqhetang = ishk.....mcm 3 hari xmandi pastu kulit tu akan jadi mcm bersisik la.


N
ndoi = buaian
nyok = kelapa
nat = pasar pagi

O
omeran = nama member aku.ha3

P
pandak = pendek
painan = Final
pekho = backhoe
pelaq = aku pun xtau menda (slalunya makian la)
pongoih = perengus
punggai = baling menggunakan 1 tgn
perewen = spocket beskal
pancoq = kepala paip.
pulun = semangat

Q
qeyau = menangis
qabat = panjat/naik
qhabung = peramah
qhenjak = tepi sikit
qhempang = masuk air
qhonot = masuk kot bawah pagaq
qhagaih = panjat

R
romen = romantic
rakap = tempat pengayuh beskal

S
Segan = Malas / Malu.
segagan = sama besaq
sebek = ekspresi muka sblom nangis.
senayan = hari isnin
Semak = semak.
Seqhot = mengesot
seqheyat = basicly kat hujan la.(renyai)
Seqheyau = takut /kancing gigi
sadboard = tempat letak barang mekap@sikat
sia = mangkuk tingkat
sopet = (aku pun da lupa la)tmpat dia kt tayar blakang beskal @tmpat pemijak
sangin = adik beradik herot jgak la.
sat = kejap

T
taik pit = penagih dadah
tauk = Baling /hawin /punggai /tengalong /teqhawin
tanglaq = buat jahat
tengalong = baling batu @ benda yg kecik.
teqhebey = lastik
teqhelom = tenggelam ke dlm.
teqeyak = nangis
touyu = kicap
tokua = tauhu
tergeliat = terkehel

U

V

W
waya putuih = gila

X

Y

Z
zen = atap zink

Kedah Muda
i> qhendang - Rendang = lembab
ii> kena getah = mcm perkataan utk sakat org yg dag kantoi la.
iii> cekelat angin = mcm tgu kawan tp kawan tu xdatang2 pun.
iv> cangak bulu = org suruh buat keja tp dia buat bodo ja.

15 comments:

Tam said...

1
2
3

sCrewlo0se said...

hmm..baguih.. tapi kan tam, segan lam bahasa kedah maksud die malas..dalam bahasa melayu maksud die malu...hihi.. pelaq tu.. dalam bahasa melayu pelir..hahahaha

nk tolong tambah, tapi aku ni pon da tak bape ingat bahasa negeri sendiri sebab aku dari kecik da pindah dok merantau...but nih ape yg aku tau ler...

senayan=ari isnin
mungai=mancing
melugai=loya
nat=pasar pagi
hingaq=bising

n kadang2 ada bahasa yg jgn ler nk gunakan r diganti ngan q..salah dari segi tatabahasanya..cth:

langsir= bukan langsiaq tau...tp
langsir=tudung tingkap/teqhai(tirai)

dan kedah ni byk gak guna bahasa inggeris..cth:

pasar= maket
torchlight= toslait..

haha..itu yg aku salu dengar nenek aku sebut ler...=)

Tam said...

ahhaha btoi2.
tp aku cuma bg sikit2 ja la.
sbb budak2 kat opis aku ni suka menokok tambah.
Contoh mcm conteng,aku kata congtiang pastu diorg gelak,kata aku merosak bahasa.
Pastu tau buat bahan plak contoh mcm lempang,diorg ckp lempiang.
xke hangin tu.

NASRUL NASH said...

haha..
sape la yg ko maksudkan tu tam...

Tam said...

aku xsure sgt la.
tp yg aku tau budak2 rumah aku la.

Anonymous said...

hmm..aku pun nak tambah skit...bodoh piang = bodoh sangat2.

sis nor said...

bukan ciwi la...keciwi yang betoinya..
melui plak mak kata bukan melui..tp meluai maknanya makin bettambah banyak

Tam said...

aduh....lebih kurang la cmtu.
aku letak yg aku penah dengaq ja la.
ok2 nnti aku update len k.
Trimas.

sis nor said...

ada lagi yang aku nak bagi ni...syok jugak dapat tambah perbendaharaan kata dalam bahasa kedah ni...kalau yang bakal jadi oqang kedah boleh la belajaq-belajaq daqi blog ni..
1. menyorok = sarapan pagi
2. qhagaih = qabat = naik cepat2 (kalau qhagaih tu selalu oqg guna untuk qhagaih pokok nyok ka apa ka)
3. qeyau = teqeyak = menangis
4. lingkup = rosak = jahanam

Tam said...

ahahaha sempoi2.
kalo ada tu tambah ar lgi.
lupa lak,ni sapa ar?

SIS NOR said...

aku kak hang la

Tam said...

cih awat yg xletak emai kt user id tu.

millkaill said...

weh kelupoQ hang tak mo tulikh ka hahaha

millkaill_theoxi said...

weh blog hang neh Qasa2 aku la bek hang pakai ecording cisco phew cantik punya right clik tak leh pakai... amacam idea akuh

Tam said...

ahahah dalam perancangan la.
aku baru dok nak tanya cik sopiah berkenaan dengan cisco right click,bg la aku tawaf benda ni dulu.